Czosnkiem we włosy? Tureckie szampony czosnkowe


Duża ilość szamponów z czosnkiem była jedną z kosmetycznych ciekawostek, na którą zwróciłam uwagę po przyjeździe do Turcji. Są one dostępne praktycznie na każdym rogu, w marketach, drogeriach, a największy wybór jest w aptekach. Jeśli chcecie dowiedzieć się, w jaki sposób czosnek może pomóc naszym włosom - zapraszam do czytania!



Czosnek znany jest przede wszystkim jako naturalny antybiotyk - jest niezastąpiony przy infekcjach, ze względu na swoje antybakteryjne i antywirusowe działanie. Ponadto pomaga chronić przed zawałem i udarem, obniża ciśnienie krwi, wspomaga trawienie, a nawet (spożywany regularnie) zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Wszystko dzięki zawartości wielu składników mineralnych, witamin, lotnych związków siarkowych, flawonidów, aminokwasów, olejków eterycznych - w czosnku znajduje się ponad 100 chemicznie czynnych związków! 

A jak i dlaczego czosnek działa na włosy? 

Zawarta w czosnku allicyna - związek, który powstaje po zmiażdżeniu ząbka czosnku - ma działanie przeciwgrzybiczne i antybiotykowe. Ponadto czosnek zawiera siarkę, która jest ważnym składnikiem budującym naszą skórę, paznokcie i włosy. Dodatkowo, duża zawartość antyutleniaczy,  witaminy z grupy B, wit. C, potas, żelazo i magnez korzystnie działają na naczynka krwionośne, poprawiają krążenie krwi i stymulują cebulki włosowe. 

W szamponach czosnkowych należy szukać Allium Sativum Extract lub Garlic Extract i w zależności od producenta składnik ten będzie użyty w mniejszej lub większej ilości. Najłatwiej określić ilość ekstraktu porównując jego miejsce na liście składników do zapachu (parfum, fragrance) - im bliżej początku składu, tym ekstraktu więcej, im dalej za zapachem - tym mniej.  

A teraz zerknijcie na składy kilku przykładowych, łatwo dostępnych szamponów czosnkowych:
- na pomarańczowo podkreśliłam ekstrakt z czosnku
- na niebiesko zapach
- na zielono inne ciekawe dodatki (ekstrakty, proteiny, witaminy, itp)



W BIO Z wszystkie ciekawe składniki, w tym ekstrakt z czosnku, pojawiają się dość daleko po zapachu, więc ich stężenie w szamponie jest niewielkie. W składzie poza tym SLS, polyquaternium i parabeny.





W Natur Way czosnek znajduje się zaraz za substancjami myjącymi, a tuż przed zapachem. Poza tym w składzie znajdziemy jeszcze nawilżającą glicerynę. Warto zaznaczyć, że składnikiem myjącym jest betaina, a nie mocny SLS. Silikony obecne.





W Zavoli jest już znacznie lepiej - czosnek znajduje się wysoko w składzie, a za nim cała długa lista pozytywnych dla włosów i cebulek składników, wszystkie są przed zapachem. W składzie SLS i silikony. Szampon pochodzi z Niemiec, jest dostępny w marketach (zdjęcie zrobiłam w Migrosie), ciekawa jestem, czy można go kupić tez w niemieckich sklepach?




Nivalis ma krótki i przyjazny skład - oprócz czosnku są tu olejki eteryczne i gliceryna. Tego szamponu aktualnie używam i bardzo go lubię.


EDIT: dopisuję najważniejsze - te szampony nie śmierdzą :) Pachną jak zwykły szampon, mój Nivalis pachnie waniliowo.

Jak używać szamponu czosnkowego?

Producenci zalecają mycie dwa razy: po pierwszym myciu szampon spłukujemy, a po drugim trzymamy pianę ok. 2-3 minut na włosach i dopiero po tym dokładnie spłukujemy.


W Polsce szampony czosnkowe nie są tak bardzo popularne, jak w Turcji, przede wszystkim są to szampony rosyjskie i znajdziemy je w sklepach internetowych, np. czosnkowy szampon wzmacniający Bio Pharma, szampon czosnkowy Wiejski Domek, jest też Dabur Vatika czosnkowa. A co jeśli nie szampon? Czosnek możemy wprowadzić do pielęgnacji włosów na kilka sposobów:
  • możemy zrobić własny macerat: zmiażdżony ząbek czosnku zalać 15ml oleju rycynowego, odstawić w ciemne miejsce na kilka dni, stosować jak wcierkę (ponoć świetnie działa też na paznokcie!)
  • można wycisnąć sok z czosnku i dodawać do go gotowych masek, szamponów lub wcierać czysty w skórę głowy (ja na ten ostatni wariant nie zdecydowałabym się ze względu na zapach)
  • można przygotować płukankę czosnkową (sok z dwóch ząbków czosnku na 200ml wody).


Co sądzicie o stosowaniu czosnku na włosy? Próbowałyście kiedyś? Jeśli znacie jakieś inne szampony czosnkowe, niż te wymienione w poście, dajcie znać!


Pozdrowienia,
Magda


21 komentarzy:

  1. Chcę wprowadzic czosnek do swojej pielęgnacji włosów :) A taki szampon to bym bardzo chciała :) Z czosnkiem jeszcze nie miałam :) Ile taki szampon tam kosztuje ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście zależy od producenta, ale od kilkunastu do ok. 30zł w przeliczeniu.

      Usuń
  2. U mnie czosnek występuje tylko w jedzeniu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No nie mogę się powstrzymać.... jak pachnie szampon?????
    Chyba nie czosnkiem :DDDD
    Nigdy nie używałam czosnku do włosów, interesująca opcja :D tylko właśnie ten zapach :DDD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz - muszę to dopisać!
      Mój pachnie waniliowo :) te inne też pewnie pachną ładnie, bo na każdym z nich jest napisane, że 'bezzapachowy' :)))

      Usuń
  4. Stosowałam kiedyś szampon czosnkowy - Wiejski domek - i była mocno nawilżający nawet mimo SlS w składzie.

    Pamiętam też jak kiedyś w rozpaczy nad swoją łysiną za pomocą sokowirówki wyciskałam cebulę, czosnek i natkę pietruszki - do powstałego soku dodawałam odrobinę białej glinki i nakładałam na skalp. Bardzo dobrze wspominam te eksperymenty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak z zapachem? Utrzymywał się na włosach po zmyciu tej mikstury?

      Usuń
  5. to mnie zaskoczyłaś! mam nadzieję, że potem włosy nie pachną czosnkiem, bo jak tu się pokazać wśród ludzi? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie, nie - już dopisałam, że szampony nie pachną czosnkiem, ale te pozostałe sposoby na czosnek mogą być mocno "pachnące"

      Usuń
  6. Kiedy przeczytałam tytuł posta, pomyślałam, że coś się za tym kryje, ponieważ nigdy wcześniej nie słyszałam o szamponach z czosnkiem :) Eh, ile to się człowiek dowie z tej blogosfery :) Hmm, nie wiem czy zdecydowałabym się, głównie ze względu na zapach czosnku, za którym nie przepadam :) ale jako kuracja anty-przeziębieniowa stosuję :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wcieranie samego soku czosnku też bym się nie zdecydowała, ale szampony pachną ładnie, więc nie ma problemu!

      Usuń
  7. Właśnie podsunęłaś mi pomysł na macerat :) Ale poza czosnkiem dodać jeszcze imbir lub chilli - świetne na pobudzenie wzrostu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam kiedyś olejek imbirowy (to pewnie był macerat, tak sobie teraz myślę) i właśnie stosowałam go na skalp, w celu przyspieszenia wzrostu, ale z chilli jeszcze nic nie miałam!

      Usuń
  8. Nie stosowałam czosnku na włosy. Fajnie i przystępnie piszesz. Trafiłam na Twojego bloga przez blog Natalii i zostaję:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja mam szampon z czosnkiem jakiejs iranskiej firmy.
    Jest bezzapachowy.
    Genialny.Przestaly mi wypadac wlosy garsciami i sa dluzej swierze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po swoim szamponie Nivalis zauważyłam, że mogę myć trochę rzadziej, co bardzo mnie cieszy!

      Usuń
  10. Witam:) Też mieszkam w Turcji, więc jak zobaczyłam Twojego bloga to bardzo się ucieszyłam :)
    Ja kiedys kupiłam szampon czosnkowy firmy Selesta. Wcześniej miałam ich szampon z oliwą z oliwek i był całkiem w porządku. Natomiast ten czosnkowy mnie nie zachwycił, miał rzadką konsystencję, ciężko się nim myło i nie zauważyłam szczególnych efektów.
    Mogę zapytać, gdzie kupiłaś Nivalis? Po Twoim poście postanowiłam dać czosnkowi jeszcze jedną szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Moniko, ale fajnie! A gdzie mieszkasz?
      Nivalis można kupić w sklepach firmowych Awe Cemre, w Izmirze ten sklep jest przy Mithatpasa Caddesi. Mój Nivalis już się kończy, więc kupiłam opisywany powyżej szampon Zavoli, bo był na promocji :) Zobaczymy jak ten się sprawdzi.

      Usuń
    2. Ja mieszkam w Antalyi, poszukam Awe Cemre u nas :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Kociamber w podróży , Blogger